söndag 9 maj 2010

En början

Hur startar man om sitt liv på en ny plats när man närmar sig 40år?

Det kom sig så att det blev en lucka i livet och jag kunde göra det som jag tänkt så ofta på och längtat efter...men trodde väl aldrig att jag verkligen skulle få tillfälle att kunna flytta till Stockholm.

Ett stort steg att ta, ur sin trygga tillvaro för att börja om på en ny plats, helt själv -60 mil bort.

Det finns givetvis en historia bakom min flytt, den kanske kommer senare men just nu har jag tänkt att bena upp hur man börjar leva när man kommer till ett nytt ställe: vänner, jobb, bostad, fritid, favoritfiket osv... hur gör man det till sitt?


FÖRSTA HALVÅRET

Jag kom till mitt hjärtas stad i slutet av augusti 2007, det är 2½ år sedan nu.

Det började med att jag ringde en kompis som bott i Skåne tidigare men nu bor i Stockholm och jobbar inom restaurangvärlden. Jag frågade henne om hon visste någon som behövde en glad skånska i sitt företag och hon frågade lite förvånat om jag menade att jag skulle komma till stan.

-ja, jag tänkte prova i några månader så får vi se hur det känns.

Så tänkte jag, att jag skulle känna på hur det var att inte bara ha en kul semester utan faktiskt försöka komma in i vardagslunken och sen se om det verkligen var vad jag ville eller om det bara var kul att vara här när det var semesterroligt.

Min väninna, vi kan kalla henne M, fixade in mig på hennes jobb och jag lyckades genom Blocket att ordna ett inneboendekontrakt fram till årsskiftet. Jag bodde i Ältagård i en hel undervåning på en villa, herre gud, det vardagsrummet jag hade där var större än hela lägenheten jag har i dag! Jag har för mig att jag betalade 3500:-/mån.

Så jag jobbade, ganska mycket nätter eftersom företaget jag jobbade på hade festvåningar, det var roligt och jag fick förmånen att träffa många härliga människor varav ett par av dem fortfarande i dag finns i mitt liv.

Bl.a träffade jag en skånska som även jobbade på en annan krog och en kväll när de skulle ha en stor fest så blev jag tillfrågad om jag kunde och ville jobba på hennes andra ställe. Så jag följde med dit. De skulle ha en bröllopsfest där paret hade hyrt in ett av mina favoritband - Clubkillers. Dessutom skulle vi servera mat från fyra olika delar av världen med deras specialiteter och de finaste vinerna till - Jag var i himlen och dessutom fick jag BETALT för att göra detta som jag älskar, vara bland mat, musik och folk!

Efter den kvällen jobbade jag på båda ställena, eftersom inget av dem var på heltid så blev det att jaga timmar lite här och där...det gick ihop sig men bara nätt och jämnt. Lärde känna ytterligare personer som har kommit att ha avgörande roll i olika sammanhang.

Nu hade jag fått liite koll på staden, fått ett par nya kompisar och kände starkt att

HÄR VILL JAG STANNA!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar